torsdag 25. oktober 2007

Vurdering av analyse

Analysen vil telle ca 30% av norsk hovedmål nå i 1. termin. Norsk er ikke et avgangsfag, og karakteren dere får er stort sett ment å gi dere en pekepinn på omtrent hvor dere ligger med utgangspunkt i noen få vurderingssituasjoner. Når jeg setter karakter på slutten av skoleåret, så skal den fortelle hvor dere ligger "i slutten av året". Noen elever er litt for opptatt av hva de får i karakter, ikke av hva de faktisk lærer.
Vel, hvordan vil jeg vurdere analysene?
En analyse som stort sett består av et handlingsreferat, vil ikke få bedre enn 3. Dere må ha med hvordan forfatteren har bygget opp boka (form, virkemidler) hvis dere skal ha 4 eller bedre. Dere har fortsatt tid til å diskutere med hverandre eller med meg, hvis det er ting dere vil ha tilbakemelding på. Dere må dessuten vende dere til å bruke læreboka (Spenn eller Grip teksten) som en oppslagsbok. (Lærebøker har et stikkordsregister bak som dere kan bruke til å slå opp hvis det er begreper dere lurer på.) Tips: les et eksempel på romanalyse her.
Lykke til! De fleste får mer til enn de tror når de først setter igang og anstrenger seg.

Ingen kommentarer: